30. Po co badać islamofobię w Polsce: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
To pierwszy odcinek podcastu Reorient, który powstał w ramach projektu EMPATHY: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging discourse about Islam and Muslims in Poland, finansowanego przez Unię Europejską.
Projekt Empathy zakłada kompleksowe i intersekcjonalne podejście do przeciwdziałania islamofobii w Polsce, na początek więc zastanawiamy się z koordynatorką EMPATHY, dr hab. Katarzyną Górak-Sosnowską, prof. SGH, czym w ogóle jest islamofobia.
Z rozmowy dowiecie się:
🔹 czym jest islamofobia i dlaczego ten termin bywa krytykowany i czemu naukowcy czasem postulują posługiwanie się innymi terminami, np. “anty-muzułmański rasizm”, “Muzułmano-fobia” itp.
🔹 Odnosząc się do badań Katarzyny (linki znajdziecie na dole), czy można w Polsce mówić o „islamofobii bez muzułmanów”?
🔹 Kim są Muzułmanie w Polsce i jakie są cechy tej polskiej islamofobii?
🔹 O problemach z edukacją, zwłaszcza orientalizacją i egzotyzacją islamu, kiedy o nim uczymy.
🔹 Dlaczego brakuje nam badań i materiałów, na których moglibyśmy oprzeć edukację o innych religiach i czy nauka w Polsce powinna bić się w pierś?
🔹 Po co badać islamofobię w Polsce - czy to coś nam da, czy nauka coś tu może zmienić?
Ten odcinek powstał w ramach projektu Empathy: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging discourse about Islam and Muslims in Poland, finansowanego przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie należą wyłącznie do autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani Komisja nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Źródła naukowe, do których warto zajrzeć (i te, o których wspominamy w rozmowie):
Po angielsku:
🔹 o “islamofobii bez muzułmanów”: Górak-Sosnowska, Katarzyna. "Islamophobia Without Muslims? The Case of Poland." Journal of Muslims in Europe 5.2 (2016): 190-204.
-> w wersji płatnej tu
-> w formie prezentacji tu
🔹 Górak-Sosnowska, Katarzyna. "Navigating Islamophobia: the tale of two Polands." Przegląd Krytyczny 4.1 (2022): 39-52.
🔹 Pędziwiatr, Konrad. "Islamophobia as a new manifestation of Polish fears and anxieties." Nations and Stereotypes Twenty Five Years After: New Borders, New Horizons (2015): 132-150.
🔹 o sprawie, w której obywatela Turcji sąd uznał za zintegrowanego z polskim społeczeństwem m.in. dlatego, że pił alkohol: Ptak-Chmiel, Joanna. "“In This Case, Can There Be No Talk About Such a Justification Through Circumstances”? A Case Study of the Invocation of Cultural Defense Outside the Common Law." Law and Culture. Springer, Cham, 2022. 107-126 (płatne).
Po polsku:
🔹 poprzednie badania Kasi o islamie w podręcznikach: Górak-Sosnowska, Katarzyna. "Wizerunek islamu w Polsce na przykładzie podręczników szkolnych." [W:] Islam in obywatelskość w Europie, red. Górak-Sosnowska, P. Kubicki, K. Pędziwiatr, Warszawa (2006).
🔹 Bobako, Monika. "Rasa i religia. Trajektorie antysemityzmu i islamofobii." Tematy z Szewskiej Rasa 3 (13)/2014 (2014): 37-56.
🔹 Bobako, Monika. "Islamofobia. Konteksty." Praktyka Teoretyczna 26.4 (2018): 8-13.
🔹 Pędziwiatr, Konrad. "Islamofobia jako nowy wymiar lęków i obaw Polaków." Narody i stereotypy 25 (2015): 130-148.
🔹 Górska, Ewa. "Europejska islamofobia a muzułmanie w Polsce." Poliarchia 1 (2013): 187-215.
Podcast Reorient możesz wspierać dobrowolnymi wpłatami na Patronite: www.patronite.pl/reorient
-
Edycja dźwięku: www.tostanki.pl
dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska - profesorka SGH, ekonomistka, religioznawczyni, specjalistka w zakresie problemów społeczno-ekonomicznych Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki, muzułmańskiej kultury popularnej oraz zagadnień islamu i muzułmanów w Polsce i Europe Środkowo-Wschodniej.
Muzyka w intro i outro: Stock Media provided by jnihiser1 / Pond5