37. Islam w podręcznikach szkolnych: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, dr hab. Joanna Modrzejewska-Leśniewska, Aleksandra Tołczyk

W tym odcinku podcastu rozmawiamy z dr hab. Katarzyną Górak-Sosnowską, prof. SGH, dr hab. Joanną Modrzejewską-Leśniewską, prof. SGH oraz Aleksandrą Tołczyk, doktorantką w Szkole Doktorskiej SGH o ich najnowszej książce „Islam i muzułmanie w podręcznikach szkolnych”.
Autorki analizowały, jakie wizerunki islamu i muzułmanów pojawiają się w polskich podręcznikach do edukacji dla bezpieczeństwa, geografii, historii i wiedzy o społeczeństwie.

🔹 Czy w polskich szkołach jest przewidziane miejsce na naukę o islamie, a jeśli tak, to na jakim poziomie i na jakich lekcjach?

🔹 Dlaczego powinno się uczyć o islamie w szkole?

🔹 Czego o islamie jako religii może się dowiedzieć uczeń w szkole?

🔹 Jakie są obszary problematyczne tej wiedzy?

🔹 Czego brakuje w szkolnym nauczaniu o islamie (i ogólniej religiach) w nauczaniu historii?

🔹 Wiemy z różnych badań, że islam kojarzony jest z zagrożeniami dla bezpieczeństwa. Czy to jest odzwierciedlone w podręcznikach do WOSu i edukacji dla bezpieczeństwa?

Książkę możecie pobrać (za darmo, w otwartym dostepie) tutaj.


Ten odcinek powstał w ramach projektu Empathy: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging discourse about Islam and Muslims in Poland, finansowanego przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie należą wyłącznie do autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani Komisja nie ponoszą za nie odpowiedzialności.


Podcast Reorient możesz wspierać dobrowolnymi wpłatami na Patronite: www.patronite.pl/reorient

-

Edycja dźwięku: www.tostanki.pl

 

O gościniach odcinka:

Katarzyna Górak-Sosnowska
 – doktor nauk ekonomicznych (SGH) z habilitacją z religioznawstwa (UJ). Pracuje w Instytucie Studiów Międzynarodowych na stanowisku profesora uczelni, jest także kierownikiem Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. Zajmuje się społecznościami muzułmańskimi w Europie oraz współczesnym Bliskim Wschodem. Wydała sześć monografii, w tym Muzułmańska kultura konsumpcyjna (Dialog 2011), Bankowość muzułmańska (współautorka, SGH 2013) i Managing spoiled identity. The case of Polish female converts to Islam (współautorka, Brill 2022). Kierownik projektów finansowanych ze środków Komisji Europejskiej (CERV, Horyzont 2020), Programu Erasmus+, NCN, MSZ i UNESCO, w tym projektu EMPATHY.

Joanna Modrzejewska-Leśniewska – doktor habilitowana, prof. SGH, historyk z wykształcenia, od 1992 roku pracuje w Szkole Głównej Handlowej, obecnie w Zakładzie Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej w Instytucie Studiów Międzynarodowych Kolegium Ekonomiczno-Społeczne. Zainteresowania badawcze koncentruje na przeszłości i teraźniejszości stosunków międzynarodowych, a szczególnie państw szeroko pojętej Azji Środkowej. Autorka publikacji, m.in. Talibowie (2001) i Afganistan w XX wieku (2010), III wojna afgańsko-brytyjska, 1919–1920 (2021).

Aleksandra Tołczyk – magister bezpieczeństwa wewnętrznego (Wydział Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UW). Doktorantka w Szkole Doktorskiej SGH (od 2020), asystentka w Zakładzie Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej SGH (od 2022) oraz członkini Rady Samorządu Doktorantów SGH (od 2022). Badaczka w projektach finansowanych ze środków Komisji Europejskiej (CERV) oraz Programu Erasmus+. Przygotowuje rozprawę doktorską nt. przeciwdziałania radykalizacji społeczności muzułmańskich w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych.


Muzyka w intro i outro: Stock Media provided by jnihiser1 / Pond5.

Zdj. na okładce: Jamie Taylor via Unsplash

Previous
Previous

38. Islam w polskiej szkole: dr hab. Anna Odrowąż-Coates, prof. APS

Next
Next

36. Prawo wobec nienawiści: dr Małgorzata Andrzejczak-Świątek