38. Islam w polskiej szkole: dr hab. Anna Odrowąż-Coates, prof. APS

W tym odcinku gości prof, Anna Odrowąż-Coates z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Rozmowa skupia się wokół nowej książki pod jej redakcją naukową: "Obecne – nieobecne: wątki dotyczące islamu i muzułmanów w doświadczeniach uczestników procesów edukacyjnych w polskich szkołach", wydanej przez Oficynę Wydawniczą SGH w 2023 roku w ramach projektu Empathy.

Rozmawiamy o uczniach muzułmańskich w polskich szkołach i o podejściu nauczycieli do tematów związanych z islamem:

🔹 Kiedy uczniowie wyznający islam trafiają do polskich placówek edukacyjnych, jakie wyzwania ich czekają?

🔹 Zadaniem nauczycieli jest kształtowanie postaw moralnych i obywatelskich uczniów, zgodnie z zapisami Karty Nauczyciela. Czy dzisiejsi nauczyciele są wystarczająco przygotowani do tego zadania, zwłaszcza jeśli chodzi o prace z uczniami o pochodzącymi z różnych kultur i wyznających różne religie?

🔹 Które obszary wymagają poprawy w przygotowaniu nauczycieli do skutecznego nauczania uczniów z mniejszości?

🔹 Czy istnieją rozbieżności między tym, co nauczyciele sądzą o swoich kompetencjach, a doświadczeniami uczniów z mniejszości?

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, a całą książkę możecie pobrać (za darmo, w otwartym dostępie) tutaj.


Ten odcinek powstał w ramach projektu Empathy: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging discourse about Islam and Muslims in Poland, finansowanego przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie należą wyłącznie do autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani Komisja nie ponoszą za nie odpowiedzialności.


Podcast Reorient możesz wspierać dobrowolnymi wpłatami na Patronite: www.patronite.pl/reorient

-

Edycja dźwięku: www.tostanki.pl

 

fot. Unescochair via Wikipedia

prof. dr hab. Anna Odrowąż-Coates —doktor habilitowana nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika (APS), magister socjologii (UG), specjalistka ds. public relations (Politechnika Gdańska) oraz doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki polityczne (UG). Od 2008 roku związana z Katedrą Pedagogiki Społecznej, a od 2018 roku zarządza Katedrą UNESCO im. Janusza Korczaka. Bada zagadnienia z obszaru nauk społecznych dot. nierówności, inkluzji, praw człowieka, praw dziecka


Muzyka w intro i outro: Stock Media provided by jnihiser1 / Pond5.

Zdj. na okładce: Jamie Taylor via Unsplash

Previous
Previous

39. Islamofobia, nowy antysemityzm, postsyjonizm: dr hab. Monika Bobako, prof. UAM

Next
Next

37. Islam w podręcznikach szkolnych: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, dr hab. Joanna Modrzejewska-Leśniewska, Aleksandra Tołczyk