42. Islam w polskim sądzie: dr Ewa Górska, Anna Juzaszek

Już w styczniu światło dzienne ujrzy książka Ewy Górskiej i Anny Juzaszek “Islam w polskim sądzie”. W tej rozmowie autorki rozmawiają o części wyników badań – narracjach o islamie w polskich sądach.

🔹 W jakich rodzajach spraw sądowych najczęściej rozmawia się o islamie?

🔹 W jakich sytuacjach i okolicznościach sędziowie najczęściej powtarzają stereotypy o islamie?

🔹 Czy w polskich sądach pojawia się dyskryminacja wobec muzułmanek i muzułmanów, czy powielane są błędy wynikające z powszechnego orientalizmu?

Książka “Islam w polskim sądzie” w przystępny sposób przedstawia wyniki badań nad narracjami o islamie w polskich sądach i o charakterystyce przestępczości z nienawiści w Polsce. O części wyników tych badań możecie posłuchać w odcinku 40. podcastu Reorient.


Ten odcinek powstał w ramach projektu Empathy: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging discourse about Islam and Muslims in Poland, finansowanego przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie należą wyłącznie do autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani Komisja nie ponoszą za nie odpowiedzialności.


Podcast Reorient możesz wspierać dobrowolnymi wpłatami na Patronite: www.patronite.pl/reorient

-

Edycja dźwięku: www.tostanki.pl

 

Anna Juzaszek – doktorantka socjologii prawa w ramach Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego na interdyscyplinarnym programie „Society of the future”. Magistra prawa i socjologii oraz licencjatka kulturoznawstwa. Kierowniczka grantu Preludium 19 „Zakaz zawierania małżeństw wyłącznie religijnych z perspektywy praw człowieka w Europie”. Autorka wielu artykułów z zakresu relacji prawa i kultury. Naukowo zajmuje się empirycznymi badaniami nad prawem, mniejszością muzułmańską w Indiach oraz prawami człowieka, w szczególności prawem do małżeństwa oraz prawem do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego. 

dr Ewa Górska – doktorka nauk prawnych i absolwentka kulturoznawstwa bliskowschodniego. Pracuje jako adiunktka w Future Law Lab i w Zakładzie Socjologii Prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Naukowo zajmuje się współczesnym prawem muzułmańskim, sytuacją prawną w Palestynie oraz orientalizmem, a ostatnio prowadzi badania nad islamofobią w polskim prawie. Współpracuje z organizacjami społecznymi w Polsce i zagranicą i zajmuje się popularyzowaniem nauki, m.in. prowadzi podcasty „Reorient” oraz „Prawo Przyszłości”. 


Muzyka w intro i outro: Stock Media provided by jnihiser1 / Pond5.

Zdj. na okładce: Tingey Injury Law Firm via Unsplash

Previous
Previous

43. Hidżab: dr Karolina Rak

Next
Next

41. Islam w polskich mediach: Filip Gołębiewski